Definities
1. Verstaan wordt onder:
1.1 Pure Living Design Studio: de wederpartij bij de Overeenkomst met de Opdrachtgever en gebruiker van de onderhavige algemene voorwaarden in dezin van artikel 6:231 sub b BW. Pure Living Design Studio verricht in opdracht van de Opdrachtgever werkzaamheden op het gebied van interieurontwerp, lichtontwerp, styling en aanverwante werkzaamheden. Daarnaast ontwerpt Pure Living Design Studio (maatwerk) meubels voor Opdrachtgevers.
1.2 Advies: het resultaat van de werkzaamheden van de interieurstylist.
1.3 AlgemeneVoorwaarden: algemene voorwaarden interieurstylist –opdrachtgever.
1.4 Documenten: informatiedragers in elke vorm, verstrekt door de opdrachtgever dan wel de interieurstylist.
1.5 Interieurstylist: de (rechts)persoon die de opdracht aanvaardt en in opdracht van de opdrachtgever werkzaamheden verricht op het gebiedvan interieurontwerp, interieurstyling en interieuradvies.
1.6 Object: het inhet kader van het project uit te voeren product van stoffelijke aard.
1.7 Opdracht: de overeenkomst die tussen opdrachtgever en interieurstylist totstand is gekomen.
1.8 Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die de opdracht aan de interieurstylist heeft verleend.
1.9 Project: het geheel van activiteiten gericht op het tot stand brengen van datgene wat de opdrachtgever beoogt.
1.10 Werk: ontwerpen,schetsen, tekeningen, plastische werken en dergelijke in de zin van de Auteurswet.
2. Algemeen
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke aanbieding, onderhandeling over een opdracht en opdracht tussen opdrachtgever en interieurstylist.
2.2 Als één of meerbepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, dan blijven de overige bepalingen vantoepassing. In dat geval treden de opdrachtgever en de interieurstylist inoverleg om de nietige of vernietigde bepalingen te vervangen door nieuwe bepalingen. Deze nieuwe bepalingen zullen zo veel mogelijk overeenkomen met hetnietige of vernietigde gedeelte van de algemene voorwaarden.
2.3 Als onduidelijkheid bestaat over een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden dan moet uitleg plaatsvinden ‘naar de geest’ vandeze bepalingen.
2.4 Als er een situatie ontstaat die niet in deze voorwaarden is geregeld, dan moet deze situatie beoordeeld worden ‘naar de geest’ vandeze algemene voorwaarden.
2.5 De voorwaarden van de opdrachtgever worden uitdrukkelijk uitgesloten.
2.6 Van de algemene voorwaarden kan slechts worden afgeweken als dat schriftelijk tussen opdrachtgever en interieurstylist isovereengekomen.
2.7 Ook al verlangtde interieurstylist niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden, dan behoudt de interieurstylist het recht om,in andere gevallen, stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden teverlangen.
3. De aanbieding
3.1 Alle aanbiedingen en prijsopgaven van de interieurstylist zijn vrijblijvend, tenzij een termijn is opgenomen voor aanvaarding. In datgeval vervalt de aanbieding na deze termijn.
3.2 De interieurstylist kan niet aan zijn/haar aanbieding worden gehouden, als die aanbieding, of een onderdeel daarvan, een kennelijkevergissing of erschrijving bevat.
3.3 De in eenaanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, tenzij anders is vermeld.
3.4 De in eenaanbieding vermelde prijzen zijn exclusief kosten, waaronder reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzijanders is aangegeven.
3.5 Als aanvaardingvan de aanbieding afwijkt van het in de aanbiedingopgenomen aanbod, dan is de interieurstylist daaraan nietgebonden. Deopdracht komt alleen volgens deze afwijkende aanvaarding totstand als de interieurstylist dat aangeeft.
3.6 Een samengesteldeprijsopgaaf verplicht de interieurstylist niet tot hetverrichten van een deel van de opdracht tegen eenovereenkomstig deel van deopgegeven prijs.
4. De opdracht
4.1 De opdracht omvatdatgene wat opdrachtgever en interieurstylist zijnovereengekomen.
4.2 Voordat deopdracht tot stand komt, overleggen opdrachtgever eninterieurstylist voor zover mogelijk en relevant over:
• de inhoud en omvang van de te verrichten werkzaamheden;
• het ter beschikking stellen van een programma van eisen en wanneer die verstrekt zullen worden;
• het tijdschema waarbinnen de interieurstylist de werkzaamheden uitvoert;
• een betalingsschema;
• een raming van het honorarium en de bijkomende kosten, de btw niet inbegrepen;
• op welke wijze en hoe vaak informatieoverdracht en overlegtussen opdrachtgever en interieurstylist plaatsvindt;
• hoe omgegaan wordt met onderwerpen die ten tijde van detotstandkoming van de overeenkomst nog niet zijn vast testellen (hieronder wordt onder andere verstaan meer-/of minderwerk).
4.3 De opdracht komttot stand door de schriftelijke bevestiging ervan door de opdrachtgever.
4.4 Het staatopdrachtgever en interieurstylist vrij het bestaan en de inhoud vande opdracht met andere middelen te bewijzen.
4.5 De opdracht wordtaangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard ofstrekking van de opdracht voortvloeit dat deze voor bepaaldetijd is aangegaan.
4.6 De interieurstylist bepaalt de wijze waarop en door welke personen deopdracht wordt uitgevoerd. Het bepaalde in artikel 7:404 BWen artikel 7:407lid 2 BW wordt uitgesloten.
4.7 Opdrachten aanderden, in het kader van de totstandkoming van het object,worden door of namens de opdrachtgever verstrekt. Deopdrachtgever kan deinterieurstylist aanwijzen als gemachtigde van deopdrachtgever op te optreden. Het inschakelen van deze derden is voor rekening en risicovan de opdrachtgever.
4.8 Blijkt hetaanstellen van een of meer andere (derden-)adviseursnoodzakelijk voor een goede realisatie van het project, dangaat deopdrachtgever daartoe pas over na overleg met deinterieurstylist.
4.9 Verricht deinterieurstylist of door de interieurstylist ingeschakelde derden werkzaamheden op de locatie van de opdrachtgever, dan draagtde opdrachtgever zorg voor de door deze persoon of personen inredelijkheid gewenste faciliteiten. De kosten hiervan zijn voor rekeningvan de opdrachtgever. Dit geldt eveneens als de werkzaamhedenworden verricht op een door de opdrachtgever aangewezen locatie.
4.10 Blijkt tijdensde uitvoering van de opdracht dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is de opdracht aante passen, dan treden partijen hierover met elkaar in overleg. Partijen nemenelkaars gerechtvaardigde belangen bij dit overleg in acht.
4.11 Er is in iedergeval aanleiding de opdracht aan te passen als:
• er relevante wijzigingen optreden in(overheids)voorschriften of beschikkingen;
• er relevante wijzigingen optreden in de oorspronkelijke opdracht of het programma van eisen;
• de opdrachtgever wijzigingen of varianten verlangt van werkzaamheden die al zijn goedgekeurd;
• extra werkzaamheden tijdens de uitvoering van de opdracht noodzakelijk blijken.
4.12 Leidt hetoverleg als bedoeld in 4.10 tot aanpassing van de opdracht dan handelen partijen vervolgens als omschreven bij de artikelen4.1 tot en met 4.3.
4.13 Wil de opdrachtgever de opdracht onderbreken, dan is hij verplicht dit schriftelijk mee te delen aan de interieurstylist ondervermelding van degronden. Partijen treden hierna in overleg om de gevolgen tebespreken. Lijdt de interieurstylist hierdoor schade, dan is de opdrachtgeververplicht die schade te vergoeden. De interieurstylist is verplicht de schade zoveelmogelijk te beperken.
5. Verplichtingen van de interieurstylist
5.1 De interieurstylist neemt door aanvaarding van de opdracht een inspanningsverbintenis op zich. De interieurstylist zal deopdracht goed enzorgvuldig uitvoeren, de opdrachtgever onafhankelijk terzijde staan en zijn/haar diensten naar beste kunnen en wetenschap uitvoeren.
5.2 De interieurstylist is verplicht om alle gegevens van de opdrachtgever vertrouwelijk te behandelen, voor zover de interieurstylistweet of kan of behoort te weten dat deze gegevens vertrouwelijk zijn.
5.3 De interieurstylist houdt de opdrachtgever op de hoogte van de voortgang van de werkzaamheden, voor zover noodzakelijk.
5.4 De interieurstylist houdt bij het uitvoeren van de opdracht rekening met relevante en wettelijke regelingen, alsmede beroeps- engedragsregels.
5.5 De opdracht wordtuitgevoerd volgens het overeengekomen tijdschema. Deze termijn of termijnen zijn echter geen fatale termijnen,tenzij anders is overeengekomen.
5.6 De interieurstylist deelt aan de opdrachtgever mee welke persoon of personen bevoegd zijn de interieurstylist tevertegenwoordigen of werkzaamheden uit te voeren omdat dit wenselijk is voor eenoptimale uitvoering van de opdracht.
6. Verplichtingen van de opdrachtgever
6.1 De opdrachtgever is verplicht om alle gegevens van de interieurstylist vertrouwelijk te behandelen, voor zover de opdrachtgeverweet of kan of behoort te weten dat deze gegevens vertrouwelijk zijn.
6.2 De opdrachtgeveris verplicht alle voor de uitvoering van de opdracht benodigde gegevens en informatie tijdig aan deinterieurstylist ter beschikking te stellen. Hij draagt zorg voor de juistheid van de verstrekteinformatie. Wordt hieraan niet of niet tijdig voldaan, dan is deinterieurstylist gerechtigd de opdracht op te schorten en/of alle uit de vertragingvoortvloeiende kosten in rekening te brengen.
6.3 De opdrachtgeverzal alle documenten die de interieurstylist produceert tijdig beoordelen en controleren op juistheid.
6.4 De opdrachtgeveris verplicht de interieurstylist te waarschuwen als hij in de adviezen een tekortkoming heeft geconstateerd of zichdaarvan bewust moet zijn geweest.
6.5 De opdrachtgeverstelt de interieurstylist zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk tien werkdagen na ontvangst van de adviezen in kennis vaneen tekortkoming.
6.6 De opdrachtgeververricht de aan de interieurstylist verschuldigde betalingen uiterlijk op de overeengekomen dan wel aangegeventijdstippen.
6.7 De opdrachtgever vrijwaart de interieurstylist of door de interieurstylist ingeschakelde personen voor aanspraken van derdenvoortvloeiend uit de toepassingen of het gebruik van het resultaat van deopdracht. Mocht de interieurstylist toch door derden worden aangesproken, danstaat de opdrachtgever de interieurstylist zowel in als buiten rechtebij en doet alles wat in dit geval van hem verwacht mag worden. Laat deopdrachtgever dit na, dan is de interieurstylist gerechtigd zelf daartoe over te gaan.Alle kosten die de interieurstylist hierdoor maakt zijn voor rekening van deopdrachtgever.
6.8 De opdrachtgeverblijft te allen tijde verantwoordelijk voor de keuzes en toepassingen van het door de interieurstylist gegevenadvies.
7. Aansprakelijkheid
7.1 De interieurstylist is tegenover de opdrachtgever aansprakelijk voor schade die de opdrachtgever direct lijdt als:
a) er sprake is van een toerekenbare tekortkoming en
b) de opdrachtgever de interieurstylist schriftelijkaansprakelijk heeft gesteld en
c) de interieurstylist de gevolgen van de tekortkoming nietof niet tijdig heeft hersteld.
7.2 Tot de directeschade behoren in geen geval: bedrijfsschade, productieverlies, omzet- en winstderving, extra kosten voorde realisatie van het werk ter zake waarvan de opdracht werd verstrekt die in dekosten zouden zijn begrepen indien de opdracht van de aanvang af goed zou zijnuitgevoerd.
7.3 Indien deopdrachtgever van mening is dat de interieurstylist tekort is geschoten in de nakoming van zijn/haar verplichtingen, stelthij deze schriftelijk aansprakelijk en geeft de gelegenheid die tekortkoming(en)op eigen kosten op te heffen.
7.4 Is deinterieurstylist volgens artikel 5.1 aansprakelijk, dan dient de directe schade die de opdrachtgever heeft geleden te worden vergoed.
7.5 De door deinterieurstylist te vergoeden schade is per opdracht beperkt tot de hoogte van het afgesproken honorarium, exclusief btw.Heeft de interieurstylist een aansprakelijkheidverzekering waar deschade onder valt, dan is de te vergoeden schade beperkt tot het bedrag van deuitkering van deze verzekering, vermeerderd met het bedrag van het eigenrisico.
7.6 De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming is niet ontvankelijk indien de opdrachtgever niet met bekwame spoednadat hij de tekortkoming heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren teontdekken, ter zake schriftelijk en met redenen omkleed bij de interieurstylistprotesteert.
7.7 De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt door verloop van twee jaar nadat schriftelijk ter zake vaneen toerekenbare tekortkoming is geprotesteerd.
7.8 De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming is niet ontvankelijk indien deze wordt ingesteld later dan vijf jaarvanaf de dag waarop de opdracht is geëindigd door voltooiing, opzegging ofontbinding.
7.9 Elke aansprakelijkheid van de interieurstylist vervalt na vijf jaar gerekend vanaf de dag waarop de opdracht is geëindigd doorvoltooiing, opzegging of ontbinding.
7.10 Is de opdrachtgever een consument, dan gelden de bepalingen over aansprakelijkheid eveneens, tenzij het bepaalde alsonredelijk bezwarend kan worden aangemerkt.
8. Opzegging van de opdracht en de gevolgen
8.1 Opdrachtgever en interieurstylist hebben te allen tijde het recht de overeenkomst op te zeggen zonder grond of op grond van:
- vertraging of onderbreking van de opdracht;
- toerekenbare tekortkomingen van opdrachtgever ofinterieurstylist; overmacht; financieel onvermogen; wijziging van de rechts- of samenwerkingsvorm; overlijden; arbeidsongeschikt raken van een bepaalde persoon.
8.2 Als de vertraging of onderbreking van de opdracht zolang duurt of zodanig van aard is dat het onredelijk is nakoming van de opdrachtte vragen, dan hebben opdrachtgever en interieurstylist het recht deopdracht op deze grond op te zeggen.
8.3 Van een toerekenbare tekortkoming is sprake als de opdrachtgever of interieurstylist die tekortkoming had kunnen en behoren te vermijden volgen de normale regels van oplettendheid. Bij de interieurstylist isook sprake van een toerekenbare tekortkoming als die voorkomen had kunnen worden als de interieurstylist over de vereiste vakkennis en middelen had beschikt. Handelt de opdrachtgever of interieurstylist laakbaar, dan heeft dit dezelfde gevolgen als een toerekenbare tekortkoming. De wederpartij van de partij aan wiens kant de toerekenbare tekortkoming zich voordoet, heeft het recht de opdracht op deze grond op te zeggen. Is schade ontstaan door de toerekenbare tekortkoming of laakbaar handelen, dan kan de schadelijdende partij een schadevergoeding eisen op grond van de bepalingen in hoofdstuk 7.
8.4 Van overmacht is sprake als door feiten of omstandigheden, die niet aan een partij zijn te wijten, nakoming van de overeenkomst in redelijkheid niet gevraagd kan worden. Tevens is sprake van overmacht als zich feiten of omstandigheden voordoen die volgens de wet, rechtshandelingof een in het verkeer geldende opvatting niet voor zijn rekening komen. Hieronder wordt in elk geval verstaan: ziekte(s), werkstakingen,verkeersstoornissen, brand, noodweer, terreur en oorlog. De partij aan wiens kant deovermacht zich voordoet, is bevoegd de opdracht op te zeggen.
8.5 Van financieel onvermogen is sprake als de opdrachtgever of interieurstylist surseance van betaling of schuldsanering heeft aangevraagd of in staat van faillissement is gesteld. Is er sprake van financieel onvermogen of zijn er redenen om aan te nemen dat de wederpartij zijn/haarverplichtingen niet (volledig) zal nakomen, dan kan de andere partij eenschriftelijke verklaring eisen, waarin staat dat de wederpartij bereid en in staat is de opdracht voort te zetten. Als de opdracht wordt voortgezet, heeft de andere partij het recht genoegzame zekerheid te verlangen. Wordt de gevraagdeverklaring of de verlangde zekerheid binnen een bepaalde termijn nietafgegeven, dan heeft de andere partij het recht de opdracht op deze grond op tezeggen.
8.6 Van wijziging van een rechts- of samenwerkingsvorm is sprake als een partij haar rechtspersoonlijkheid verliest (zoals in gevalvan fusie) of besloten wordt tot ontbinding van de rechtspersoon. Doet zich zo’nsituatie voor en ontleent de wederpartij aan die omstandigheid een redelijkbelang, dan is de wederpartij bevoegd de opdracht op die grond op te zeggen.
8.7 Door het overlijden van een van de partijen eindigt de opdracht niet. Wel geeft het de wederpartij en de erfgenamen ofrechtverkrijgenden van de overledene het recht de opdracht op te zeggen.
8.8 Is de opdrachttoevertrouwd aan een bepaald persoon en raakt deze persoon arbeidsongeschikt of komt te overlijden, dan geeft dit deopdrachtgever de bevoegdheid de opdracht op te zeggen.
8.9 De opdracht wordt schriftelijk opgezegd, onder vermelding van de grond(en) van opzegging en de datum waarop de opzeggingingaat. De opzegging treedt niet eerder in werking dan nadat deinterieurstylist het bericht daarover heeft ontvangen. Na de opzegging zijn beidepartijen verplicht alles te doen, na te laten en te gedogen dat met het oog op deredelijke belangen van de wederpartij van haar gevraagd mag worden.
8.10 Wordt deopdracht opgezegd, dan dient de opdrachtgever de interieurstylist te betalen:
a) het honorarium en de bijkomende kosten naar de stand vande werkzaamheden op het moment van opzegging e
b) alle gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uitverplichtingen die de stylist ten tijde van de opzegging al is aangegaanmet het oog op de verdere vervulling van de opdracht.
8.11 Wordt de opdracht opgezegd door de opdrachtgever op een grond die bij de opdrachtgever ligt of zonder grond, dan is deopdrachtgever verplicht een vergoeding te betalen van 50% van het (resterende) deel vande kosten die de opdrachtgever verschuldigd zou zijn bij de volledigevervulling van de opdracht. Deze vergoeding is niet verschuldigd als wordt opgezegd opgrond van overlijden of overmacht.
8.12 Is de opdracht zonder grond opgezegd door de opdrachtgever, of op een grond die bij de opdrachtgever ligt, dan mag deopdrachtgever het advies van de interieurstylist slechts (laten) gebruiken na voorafgaande,schriftelijke toestemming van de interieurstylist.
8.13 De interieurstylistkan voorwaarden verbinden aan zijn toestemming, waaronder de betaling van een vergoeding en het recht omerop toe te zien dat het advies volgens zijn bedoelingen wordt gebruikt.
8.14 Is al een aanvang gemaakt met de uitvoering van het object dan mag de opdrachtgever het advies ook zonder toestemming van deinterieurstylist gebruiken. Het bepaalde in 8.13 blijft van toepassing.
8.15 Het gestelde bij de artikelen 8.11, 8.12, 8.13 en 8.14 geldt ook als de interieurstylist heeft opgezegd op een grond gelegen bij deopdrachtgever.
8.16 Wordt de opdracht opgezegd door de interieurstylist op een grond die bij de stylist ligt of zonder grond, dan strekt debetalingsverplichting van de opdrachtgever op grond van artikel 8.10 niet verder dan voorzover de werkzaamheden en de kosten voor de opdrachtgever van nutkunnen zijn. Bovendien mag de opdrachtgever 50% in mindering brengen ophet bedrag dat hij verplicht is aan de stylist te betalen. Het bovenstaande geldt niet in geval van opzegging op grond vanovermacht of overlijden.
8.17 Als de interieurstylist de opdracht zonder grond of op een grond die bij de stylist ligt heeft opgezegd, dan kan de opdrachtgever hetadvies zonder toestemming van de interieurstylist (laten) gebruiken,tenzij redelijke belangen van de interieurstylist zich daartegen verzetten. Eenvergoeding voor het auteursrecht is in dat geval niet verschuldigd.
8.18 Het gestelde bij 8.16 en 8.17 geldt ook als de opdrachtgever heeft opgezegd op een grond gelegen bij de interieurstylist.
8.19 Ontbinding van een opdracht op andere gronden dan in hoofdstuk 8 van deze algemene voorwaarden genoemd is niet mogelijk, tenzijde opdrachtgever een consument is. De bepalingen in hoofdstuk 8 over degevolgen van opzegging zijn in dat geval ook van toepassing op dewettelijke ontbinding.
9. Eigendoms- en auteursrecht van de interieurstylist
9.1 Alle uit de opdracht voortkomende rechten van intellectuele eigendom, waaronder het octrooirecht, het modelrecht en hetauteursrecht, komen toe aan de interieurstylist. Kan een dergelijk recht slechtsverkregen worden door een depot of registratie, dan is alleen de interieurstylisthiertoe bevoegd.
9.2 De interieurstylist heeft het uitsluitend recht tot openbaarmaking, verwezenlijking en verveelvoudiging van zijn/haar ontwerpen,tekeningen, schetsen, foto’s en alle andere afbeeldingen van zijnontwerp, maquettes en modellen en alle andere voorwerpen of informatiedragers, dievan zijn/haar ontwerp een afbeelding of voorstelling vormen of die zijnbedoeld in de Auteurswet, in de Eenvormige Beneluxwet inzake Tekeningen enModellen of in andere intellectuele wet- en regelgeving.
9.3 In het kader van de opdracht door de interieurstylist tot stand gebrachte documenten worden eigendom van de opdrachtgever nadat deopdrachtgever aan zijn financiële verplichtingen tegenover deinterieurstylist heeft voldaan. De documenten mogen worden gebruikt met inachtneming van dewetgeving op het gebied van intellectuele eigendom.
9.4 Ook nadat deinterieurstylist toestemming heeft gegeven tot verwezenlijking, openbaarmaking of verveelvoudiging van zijnwerk, behoudt hij de volgende rechten:
• zich te verzetten tegen openbaarmaking van het werk zonder vermelding van zijn/haar naam;
• zich te verzetten tegen een wijziging in het werk;
• zich te verzetten tegen elke misvorming, verminking of andere aantasting van het werk, dat nadeel zou kunnentoebrengen aan de eer of goede naam van de maker of zijn/haar waarde in deze hoedanigheid.
9.5 De interieurstylist heeft het alleenrecht van het in- en uitwendige van een naar zijn ontwerp verwezenlijkt object foto’s te maken en tevermenigvuldigen. Wel heeft de interieurstylist toestemming nodig van deopdrachtgever voor het openbaar maken van de afbeeldingen die het inwendige van hetobject tonen, nadat het in gebruik is genomen.
9.6 De opdrachtgeveris verplicht het object in overeenstemming met het advies en de bedoelingen van de interieurstylist uit te voeren. Pasna overleg met de interieurstylist kan hij hiervan afwijken. Deinterieurstylist wordt door de opdrachtgever in de gelegenheid gesteld zich ervan teovertuigen dat het object wordt uitgevoerd in overeenstemming met zijn advies enbedoelingen.
9.7 De interieurstylist mag zijn/haar advies herhalen na overleg met de eerdere opdrachtgever en zolang de belangen van een eerdereopdrachtgever zich hier niet tegen verzetten.
9.8 De opdrachtgevermag het advies alleen met schriftelijke toestemming van de interieurstylist opnieuw gebruiken. In dat geval wordenin overleg advieskosten vastgesteld, waarbij rekening wordt gehoudenmet de vergoeding voor het auteursrecht.
10. Financiële bepalingen
10.1 Het honorariumis de vergoeding die de interieurstylist toekomt voor de geleverde werkzaamheden, exclusief de omzetbelasting.
10.2 Onder bijkomendekosten vallen onder andere gemaakte reis- en verblijfkosten, administratiekosten, kosten van inschakelingvan derden en onvoorziene kosten.
10.3 Partijen leggenin de overeenkomst vast op welke wijze het honorarium van de interieurstylist en de eventuele bijkomende kostenzijn geregeld. Dit kan zijn op basis van de door de interieurstylist bestede tijdtegen een van tevoren
afgesproken uurtarief, een vast bedrag of een andere tussenpartijen overeengekomen maatstaf.
10.4 Naast hethonorarium is de opdrachtgever de bijkomende kosten van de interieurstylist verschuldigd die gemaakt worden bijvervulling van de opdracht. De opdrachtgever dient deze kosten afzonderlijk tevergoeden, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
10.5 Als dei nterieurstylist met de opdrachtgever een vast honorarium of vaste prijs overeenkomt, dan is de interieurstylist te allen tijdegerechtigd tot verhoging van dit honorarium of deze prijs, als dieverhoging voortvloeit uit een
bevoegdheid of verplichting als gevolg van de wet- ofregelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van grondstoffen,lonen of andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomstredelijkerwijs niet voorzienbaar waren.
10.6 Voor wijzigingen die de interieurstylist moet uitvoeren die niet te wijten zijn aan een toerekenbare tekortkoming is de opdrachtgeverafzonderlijke kosten verschuldigd. Ook wijzigingen zoals genoemd in bepaling 4.10of 4.12 die leiden tot wijziging van de werkzaam eden van de interieurstylist,leiden in overleg tot herziening van de kosten.
10.7 Wordt de opdracht vertraagd of onderbroken en is dit niet te wijten aan de interieurstylist, dan is de opdrachtgever verplicht deinterieurstylist het honorarium en de bijkomende kosten te vergoeden berekendnaar de stand van het werk.
10.8 De interieurstylist factureert het honorarium en de eventuele bijkomende kosten volgens een overeengekomen betalingsschema, of bijgebreke daarvan in maandelijkse termijnen naar rato van de voortgang van dewerkzaamheden, tenzij anders is overeengekomen.
10.9 De interieurstylist heeft het recht een eindfactuur in te dienen zodra de werkzaamheden zijn voltooid of de overeenkomst is opgezegd.
10.10 De factuur vande interieurstylist is gespecificeerd. Op verzoek van de opdrachtgever wordt de factuur voorzien van de nodigebewijsstukken.
10.11 De opdrachtgever betaalt de factuur binnen 15 dagen na verzending van die factuur, tenzij anders overeengekomen.
10.12 Betaalt de opdrachtgever niet tijdig, en is dit niet toe te rekenen aan de interieurstylist, dan is hij in verzuim zonder dat eennadere ingebrekestelling is vereist. De interieurstylist heeft het recht het wettelijkerentepercentage over het niet betaalde bedrag in rekening te brengen met ingang vande dag waarop de betalingstermijn is verstreken.
10.13 Indien de opdrachtgever een factuur niet tijdig betaalt, is de interieurstylist gerechtigd de uitvoering van de opdracht opte schorten mits de opdrachtgever schriftelijk is gemaand om alsnog binnen zevendagen te betalen en die betaling is uitgebleven.
10.14 Voor de bepaling van hetgeen de opdrachtgever aan de interieurstylist verschuldigd is uit hoofde van de aan de interieurstylistverstrekte opdrachten en/of de algemene voorwaarden is deboekhouding/administratie van de interieurstylist bepalend. Dit behoudens tegenbewijs door deopdrachtgever.
10.15 Alle door de interieurstylist gemaakt kosten om de factuur vergoed te krijgen, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten,komen voor rekening van de opdrachtgever.
11. Toepasselijk recht en geschillen
11.1 Op de opdrachttussen opdrachtgever en interieurstylist is Nederlands recht van toepassing.
11.2 Verschil vanmening tussen opdrachtgever en interieurstylist wordt zoveel mogelijk in onderling overleg of via mediaton opgelost.Leidt dit niet tot een oplossing, dan worden geschillen beslist door de bevoegdeNederlandse rechter.